Urmează stația Sfântul Așteaptă cu peronul pe partea dreaptă

Trei magistrale ale metroului bucureștean, M4, M5 și M6.1, au nevoie dintr-un foc de vreo 3,3 miliarde euro dar alocarea pe Programul Transport este momentan de doar 230 milioane, adică 7% din necesar.

La reuniunea Comitetului de Monitorizare a Programului Transport (CM PT) din 20-21 mai, am întrebat oficialii Ministerului Transporturilor și ai Metrorex cum se poate să avem prevăzute doar vreo 230 milioane care pot fi efectiv cheltuite. Răspuns: mai așteptați, vom mări alocarea. Când, cât și de unde tăiem – rutier, feroviar și/sau naval? Nimeni nu știe momentan.

În total, România are disponibile în Programul Transport 9,6 miliarde de euro din care 50% fonduri europene nerambursabile și cealaltă jumătate de la bugetul de stat. Momentan, plăcinta se împarte cam așa: 5,5 miliarde pe rutier, 3,3 la feroviar, 0,5 pe naval, 0,23 la metrou și 0,1 pentru asistență tehnică.

Ca proiecte avem: contract semnat doar pentru partea de structură (atenție, fără dotări și finisaje!) pe 6,6 km pe M6.1 1 Mai-Tokyo/Băneasa cu 240 milioane euro, licitație proaspăt lansată pe M4 Gara de Nord-Gara Progresu, două loturi de 12 kilometri, 13 stații plus depou cu o valoare estimată medie de 2,1 miliarde euro și, estimăm noi grosier, încă un miliard pe cei 5 km ai M5 Eroilor-Iancului (licitație în 2025).

Total? Aproape 24 kilometri și 3,34 miliarde euro fără TVA. Iar ca să circulăm ne mai trebuie ceva “mărunțiș” și pentru dotări și finisaje pe M6.1, centralizare și semnalizare peste tot plus, evident, MULTE trenuri noi…

Nici nu mai socotim alte obiective anunțate de Metrorex: reabilitare M2 Berceni-Pipera, extinderea magistralelor existente, reabilitarea stațiilor și veșnicele-pomenite și niciodată-înaintatele M7 Bragadiru-Colentina și semi-inelul sudic M8 Crângași-Dristor.

Nouă ne dă mult de tot cu minus. Așa că nu vă faceți planuri prea curând: la M6.1 este DOAR structura, 4 ani execuție, M4 are licitație lansată acum o lună și termene fanteziste de contractare (septembrie 2024), respectiv finalizare (septembrie 2029), doar la M5 Metrorex revenind cât de cât cu picioarele pe pământ: licitație iulie 2025, contractare un an mai târziu și finalizare cândva prin 2033.

📷 Capturi prezentare oficială Metrorex în cadrul reuniunii CM PT din 20-21 mai 2024, Timișoara.

Urmează stația Sfântul Așteaptă cu peronul pe partea dreaptă