La 1 iunie, Calea Ferată București Progresu-Giurgiu Oraș va fi redeschisă, după 19 ani, cu 7 trenuri Regio pe zi, cu durata călătoriei în jur de 80 minute.
Materialul rulant este același automotor Desiro care va face legătura de tren metropolitan între București Nord și București Progresu în aproximativ 40 min, după oprire de maxim 10 min în Progresu ca să se schimbe sensul de mers (rebrusare).
București-Giurgiu pare a favoriza zvonurile și folclorul feroviar. După acel fake news cu 50 minute de la Ruse la București despre care v-am tot vorbit, a apărut pe rețelele de socializare, și chiar la ClubFeroviar, știrea de senzație că “linia se va deschide doar ca să se închidă din nou, timp de 3 ani(?!)” pentru lucrările din faza 2 de modernizare, electrificare și semnalizare ETCS.
Raționamentul este că linia, fiind fir simplu, trebuie închisă pentru orice fel de modernizare. Deși știrea este interesantă, noi nu o confirmăm.
Singura porțiune de fir simplu este Jilava-Vidra (7 km) și nu justifică o închidere mai lungă de câteva săptămâni. De la Vidra la Comana linia este nouă și se poate trece direct la electrificare. De la Comana spre Giurgiu este dublă chiar dacă pe alocuri în teren a rămas un singur fir.
Singura secțiune de linie dublă care va impune anumite închideri este varianta nouă de traseu de la Daia. Aceasta îndreaptă traseul cu un pod de 100 metri ca să se evite terenul dificil. Orice închidere va avea oricum loc după o perioadă considerabilă de circulație.
Licitația fazei 2 abia a început, urmează ofertare, contestații, semnare contract, apoi o perioadă de proiectare și abia apoi execuție. Deci vorbim de vreo 3 ani de trafic nestingherit.
Acum sperăm să vedem mai puține zvonuri și cât mai mulți pasageri în trenuri. Așa cum am mai spus, cerem ARF, CFR Călători și CFR SA să ia în calcul și un serviciu mai rapid, Regio Expres, din Gara de Nord la Giurgiu fără intrare în Progresu, cu opriri doar la Jilava și Giurgiu Nord.
Din păcate trenurile internaționale spre Ruse nu pot folosi această rută ci vor continua să ocolească pe la Videle. Motivul este zona Daia, unde sunt restricții de tonaj și pot trece doar automotoare ușoare. Trenurile internaționale sunt formate cu vagoane pentru a putea schimba tracțiunea la graniță.
📷 Foto 1: “noile” peroane joase de la București Progresu, mulțumim sursei! Peroanele se repară la înălțimea veche – abia te poți urca în Desiro. La modernizare se vor înălța. Motivul probabil: la modernizare liniile din stații sunt de obicei pe alte poziții, așa că acum vedem un “quick fix” temporar. Poftiți în vagoane, hopa sus!
📷 Foto 2: noul pod peste Râul Argeș de la Grădiștea.
📷 Foto 3: proiectul podului de 100m din zona Daia, singura secțiune a liniei duble care trebuie închisă, pentru perioade scurte, peste… vreo 3 ani cel puțin.
📷 Foto 4: orarul celor 7 trenuri zilnice.