Bata, bat-o vina

Pe 27 septembrie, colegul nostru Daniel David a surprins în fotografii faimosul tunel flancat de cele două mici localități ajunse celebre: Bata și Bătuța.

Zona face parte din lotul 2b de pe Simeria-KM 614, Coridorul Feroviar Rin-Dunăre. Italienii de la WeBuild au ajuns la un stadiu fizic de 91%, pe un contract semnat în 2017 pe 3 ani execuție. Finalizarea este estimată în decembrie 2025, deci o întârziere de vreo 5 ani.

Tunelul Bata, sau Bătuța dacă vreți, a fost terminat însă nu poate fi pus în valoare din cauza mai multor blocaje. În special cele două consolidări uriașe de la sud (spre Simeria) care au așteptat timp de 6 ani (!) de la semnarea contractului scoaterea din circuitul forestier a pâlcurilor de pădure de pe versanți. În poze se mai observă și un pod rămas în urmă, în buza portalului sudic.

Nu mai ținem cont că natura a fost distrusă copios, existând soluții mai elegante (polată, de exemplu), dacă nu chiar mai ieftine având în vedere numărul de ancore și tonele de torcret, plus manopera, puse în operă.

Mai mult, consolidările diferă semnificativ față de proiectul inițial, plătit de CFR cu bani frumoși și pus la dispoziția ofertanților pe licitația de lucrări, probabil din cauză că era greșit, imposibil de pus în teren.

Culmea, chiar și după rezolvarea acestor probleme, lotul stă în continuare după arheologia de la Cetatea Vărădia.

Adunăm cu tristețe și… îngrijorare tot mai numeroasele blocaje birocratice, contractuale, tehnice, arheologice și de mediu de pe marile proiecte feroviare: castrul Micia, tot pe Simeria-KM 614, sau Poieni, parte din Cluj-Napoca-Oradea, ca să mai amintim doar două cazuri notorii.

Bata, bat-o vina