Epopeea lotului 2c Gurasada-Ilteu, parte din Simeria-KM 614 pe Coridorul Feroviar Rin-Dunăre, mai ține încă minim 3 ani, fiind ultima care se va încheia între Simeria și Curtici.
La sfârșit de august 2024, asocierea RailWorks condusă de Aktor (alături de Alstom și Arcada) a raportat un progres fizic de 72,68%. În noiembrie se împlinesc 7 ani de la semnarea contractului care stipulează o execuție de 36 luni, iar în decembrie tot 7 ani de la emiterea ordinului de începere.
Vorbim de un traseu de puțin peste 22 kilometri care, e drept, are poduri lungi, două tuneluri și o polată. Dar chiar și așa, întârzierile sunt monstruoase, cauzate atât de bubele Aktor cât și de cele ale statului român.
Mobilizarea Aktor este legendară, în sens negativ. Și nu de ieri de azi și nu doar pe feroviar, vezi Autostrada A10 Alba Iulia-Aiud și calea ferată M300 Brașov-Sighișoara. De ce?
Fără să intrăm în detalii spumoase: management defectuos în România (logistică, forță de muncă, utilaje), incapacitate financiară cu schimbare de acționariat între greci, olandezi și înapoi la greci finalizată cu preluarea de către Intrakat în noiembrie 2023, realocări interne de fonduri între diversele șantiere derulate în țara noastră, ca să nu mai vorbim de țepele date între Aktor și subcontractori/parteneri de asociere și invers.
La mijlocul lunii august vă spuneam că la omul sărac nici boii nu trag, așa că la tunelul lung au dat peste geologie nefavorabilă, adică s-a cam surpat puțin. Deci reproiectare, alți bani, altă distracție, plus timp. Tunelul scurt, Dumnezeu cu mila, este neînceput! Iar polata nu este nici ea terminată.
Și fix aici intervine incompetența crasă a responsabililor CFR și MT care au avut nevoie de aproape 6 (șase) ani ca să scoată din circuitul forestier o pădurice dintre cele două tuneluri, Aktor primind terenul liber de sarcini abia în august 2023. Dar ce să vezi: după ce-au tăiat copacii se pare că versantul e instabil și trebuie consolidare, deci proiect tehnic, aprobare, bani. Motive perfecte de revendicare (claim) și extensie de timp.
Așadar, oficial noul termen contractual de finalizare este decembrie 2025. O glumă bună pe hârtie. Că în realitate vorbim de 2027.
N-ar fi rău dacă grecii de la Aktor ar renunța la acțiunile sforăitoare de PR din presă și social media cu “imaginile spectaculoase” de la tunelurile și loturile feroviare pe care le au în execuție și ar folosi banii să-și mai angajeze niște oameni și să-și mai ia niște utilaje ca să le și termine mai repede.
Cu lentoarea rezolvării birocrației și fuga de răspundere din CFR pe (re)aprobări de soluții tehnice, cu un (nou) ministru (ca) Grindeanu care se plimbă doar pe șosea cu girofar albastru ori cu elicopterul și cu un Aktor repetentul clasei, nu tragem speranțe că vom circula cu 160 km/h între Simeria și Arad mai devreme de finalul lui 2027.
📷 Cadre aeriene ChimDrone/Traveler, arhivă, iunie 2024