Tunelurile și alte puncte critice de pe Apața-Cața după actualizarea prețurilor

Celebrul lot cu tuneluri forate cu TBM este subiectul episodului 2 de prezentare a stadiului de pe calea ferată Brașov-Sighișoara filmat cu multă migală de colegul “traveler”.

Așa cum vă ziceam ieri, avansul fizic de doar 22% după 3 ani și jumătate de contract este cauzat în principal de creșterea prețurilor față de data ofertării, 2017. În februarie 2024 Ministerul Transporturilor a reușit în sfârșit indexarea la anul 2022.

Tronsonul începe cu antreprenorul Arcada la ieșirea din stația Apața pe 4 fire. Două sunt pe traseul vechi pe la Augustin, iar celelalte se îndreaptă spre Racoș printr-un viaduct de 1,5 km (Ormeniș, min 3) urmat de un tunel cu dublă galerie de 7 km, cel mai lung din țară.

Tunelul executat de Aktor aduce marele progres al șantierului: startul primului TBM (Tunnel Boring Machine) în 5 martie. La minutul 5 pe filmare se mai vede “coada” sa, restul fiind în deal. Între timp am aflat că a “dispărut” cu totul, săpătura este pe la 100 de metri, iar după ce va ajunge la 150 m va putea fi pornit și al doilea TBM.

Este așteptată o creștere a vitezei odată ce se ajunge la rocă mai dură. Greu de zis când/dacă va putea fi atinsă viteza maximă de 15 metri pe zi. Așadar, cu 6 zile de lucru pe săptămână, durata minimă strict aferentă forării ar fi un an și jumătate.

Din păcate finanțarea europeană CEF expiră la sfârșitul lui 2024, deci este important să crească progresul în teren ca să fie absorbiți cât mai mulți bani. Vom vedea cât de intens va fi căutată o alternativă de finanțare pentru că CFR are și varianta traseului vechi, prin Augustin-Racoș-Rupea, care rămâne cu linie dublă.

Lotul continuă cu un pod peste Olt executat de Arcada (min 6), apoi Aktor va face noua stație Racoș cu intrare și ieșire pe 4 fire. Urmează tunelurile de 5 km spre Homorod (min 10:30) unde se asamblează cele două TBM-uri. Cel puțin unul este așteptat să intre în deal în 2024, dar promisiuni cu “pornirea iminentă” am tot avut, deci rămânem rezervați.

După minutul 12:30 drona se mută la Homorod unde Aktor face lucrări incipiente de aliniere a celor două fire care vor ieși din tunel cu traseul actual care vine de la Rupea. Continuarea cu 4 fire spre stația Cața nu este atacată deocamdată de Aktor.

În ultimul episod avem secțiunea finală, foarte complexă, Cața-Sighișoara.

Tunelurile și alte puncte critice de pe Apața-Cața după actualizarea prețurilor