Proiectul feroviar de 126 km dintre Brașov și Sighișoara, cu contracte de 5,8 miliarde lei semnate în 2020, va reduce timpul de parcurs la 52 minute cu 160 km/h viteză maximă, față de 98 minute în 1995 și peste 3 ore astăzi.
Începem cu porțiunea Brașov-Apața, primul episod din cele trei filmate cu multă migală de colegul “traveler”. Mulțumim!
Stadiul fizic de doar 27% după 3 ani și jumătate de contract este cauzat în principal de escaladarea prețurilor față de data ofertării, 2017, după care au fost pierduți 3 ani în contestații. În februarie 2024 Ministerul Transporturilor a reușit în sfârșit indexarea la nivel de 2022. Creșterile de prețuri dintre 2017 și 2021 vor fi suportate de antreprenori din propriul buzunar.
Efectele actualizării par să se observe și în teren: progres de 2% între februarie și martie, adică ritmul cerut de contractul semnat pe 48 de luni.
Rămâne de văzut dacă acest ritm va fi menținut, caz în care șantierul ar mai dura vreo 3 ani. Puțin probabil, dat fiind că banii europeni din CEF se termină în 2024, ceea ce expune proiectul la riscurile asociate finanțării doar din bugetul de stat. Este căutată altă finanțare europeană.
Pe tronsonul Brașov-Măieruș (până la min 18:49 pe filmare) lucrează cei de la Euroconstruct. Există fir nou până la Bod (dublu până la Stupini). Deși terenul este plat, cursurile de apă impun reconstrucția mai multor poduri, ceea ce necesită variante provizorii de traseu cum e cea de la Ghimbășel (min 6:06). Curbele trebuie corectate pentru 160 km/h la Feldioara unde Euroconstruct a început două variante de traseu, destul de timid deocamdată.
De la Măieruș preia ștafeta Aktor. Aici acordul de mediu a impus un viaduct de 1,7 km, cu dublă traversare a Oltului, pentru protejarea a 6 specii de păsări care cuibăresc lângă albie.
Viaductul este într-un stadiu incipient, dar Aktor a promis mari progrese în 2024, deși are voie să lucreze doar în perioada august-aprilie ca să nu deranjeze păsările. Șantierul este pustiu în zonă și avem o prezență slabă la Apața (min 22) unde se va executa o stație nouă la 50 de metri est de linia veche.
Deocamdată se pare că toate resursele Aktor sunt mobilizate pe tronsonul următor, Apața-Cața, cu galerii de tunel de 24 km. Dar despre asta, în episodul următor.
M300 Brașov-Apața după actualizarea prețurilor