Cum arată magistrala CF M300 Cața-Sighișoara după actualizarea prețurilor

Iată și episodul 3 din serialul de pe calea ferată Brașov-Sighișoara filmat de colegul “traveler”. Când va fi gata, ar trebui să fie un drum de 52 de minute cu trenul la viteza maximă de 160 km/h.

Sectorul Cața-Sighișoara face parte din același contract cu Brașov-Apața. Așa cum v-am explicat deja, stadiul fizic de doar 27% după 3 ani și jumătate de contract este cauzat în principal de creșterea prețurilor față de data ofertării, 2017. În februarie 2024 Ministerul Transporturilor a indexat în sfârșit prețurile la nivelul anului 2022. De atunci am avut un progres “normal” de 2% pe lună.

Aktor execută porțiunea dintre Cața și noua stație Archita (până la minutul 13). Aici avem mult traseu nou pentru a obține curbe largi de 160 km/h, executat într-un podiș predispus la alunecări de teren, care s-au și întâmplat. Constructorul a proiectat așadar câteva consolidări în plus față de proiectul inițial. Sperăm să nu fie nevoie de mai multe!

Tunelul existent Beia (min 7) va fi păstrat și recondiționat dar linia la intrare și ieșire este reconfigurată. Aktor va săpa apoi tunelurile Archita 1 (500 metri, min 8:00) aflat în fază incipientă și Archita 2 (240 m, min 9:30), unde vedem doar pregătiri.

După stația Archita preia ștafeta Arcada (min 13). Între Archita și Mureni avem o porțiune dificilă cu traversări repetate ale pârâului Archita (până la 14:30), cu traseul nou “drept” intersectând în mai multe locuri linia sinuoasă actuală. Aici a fost necesară relocarea DJ133 în mai multe zone.

Arcada forează tunelul Mureni (800 m din care s-au excavat 160 metri, min 16), care are terminate ambele portaluri, urmat de un pod pe linie nouă (min 16:40). Varianta de viteză Vânători (min 18-20) este destul de avansată, cu toate podurile pe amplasament și terasamentul ridicat.

De la minutul 21 vedem firul nou Albești-Sighișoara, inaugurat de Arcada în 2023. Jumătățile sudice din stațiile Albești și Sighișoara (min 24) sunt de asemenea deschise traficului feroviar.

În concluzie, secțiunea Cața-Sighișoara este complexă, cu mult traseu nou prin relief dificil, multe lucrări de artă noi și multe riscuri pentru viitor, mai ales în condițiile finanțării incerte după terminarea programului CEF în 2024. Constructorii sunt însă activi, mai ales Arcada, și sperăm să nu ne dezamăgească.

Cum arată magistrala CF M300 Cața-Sighișoara după actualizarea prețurilor