După ce am văzut ieri și joia trecută stadiul pe capetele M300 Brașov-Sighișoara, astăzi a venit rândul lotului de mijloc, de departe cel mai spectaculos de pe traseu: trei tuneluri, un viaduct-mamut la Ormeniș și alte structuri serioase.
La finalul lunii august, CFR a raportat un progres fizic de 36,6% pe cei 28 kilometri dintre Apața și Cața, un contract semnat tot cu asocierea RailWorks (lider Aktor, alături tot de Alstom și Arcada) în septembrie 2020 cu ordin de începere dat în 3 noiembrie 2020. Prețul actualizat: 2,94 miliarde lei fără TVA, 4 ani termen de execuție.
Hârtia spune că în câteva săptămâni circulăm. Poate într-un univers paralel. În acesta, întârzierea va fi una masivă, imposibil de estimat precis în acest moment, așa cum tot avertizăm de ani de zile.
Să vedem unde am ajuns astăzi. Știrea importantă ar fi că TBM-urile 3 și 4 care vor săpa tunelul Homorod (dinspre Sighișoara), cel un pic mai scurt, de 5 km, vor fi lansate foarte curând. Estimarea noastră realist-optimistă pentru prima cârtiță este 1,5-2 luni, poate chiar în buza alegerilor, ca să fie spectacolul complet. Cu un decalaj de 4-6 săptămâni, ar trebui să plece la drum și cealaltă cârtiță.
Tunelul Ormeniș, cel mai lung din țară (7 km), a ajuns la o viteză de croazieră a TBM-urilor de 10-15 metri pe zi, dacă ar fi să-l credem pe cuvânt pe șeful de proiect al grecilor de la Aktor, Sotiris Koropoulis. Tot el ne mai dădea niște cifre la final de septembrie: prima cârtiță a săpat peste 500 de metri în galeria sa de la Ormeniș și cealaltă, pe firul doi, undeva la 360 de metri.
Segmentul dintre tuneluri înaintează lent. Ar trebui să fie accelerat ca să avem cale dublă cap-coadă cât mai curând posibil.
Dincolo de progresele tehnice mai mici sau mai mari, finanțarea rămâne elefantul din cameră. CEF (Connecting Europe Facility) se termină în doar două luni și jumătate, la 31 decembrie 2024.
Autoritățile din CFR și Ministerul Transporturilor tot promit de mai bine de un an de zile că vor asigura banii, dar nu s-a concretizat nimic. Ar fi un coșmar să rămână de izbeliște patru TBM-uricare forează împreună 12 kilometri de galerii duble, plus tunelul Mureni și celelalte pasaje/viaducte.
📷 Cadre aeriene ChimDrone/Traveler, octombrie 2024, mulțumim!