Pe 2 ianuarie vă spuneam concluzia previziunilor noastre rutiere: “va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un RECORD de 126 kilometri!”
Realitatea? S-au inaugurat 80,5 km de autostradă și drum expres la care se adaugă 15,8 km de autostradă-muzeu. Încă o dată s-a demonstrat că am fost realist-optimiști: niciun lot nu a fost deschis înainte de estimarea noastră, ba chiar unele care aveau șanse mari s-au amânat pe 2024.
Să le luăm pe rând și să ne judecați voi precizia și optimismul. Așa cum am estimat corect, borna celor 1000 km a fost atinsă de Nurol cu 13,55 km de pe A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău dar nu în mai-iunie, ci abia în 21 septembrie. În 29 noiembrie a urmat UMB cu 9,5 km pe A0 Nord între DN1 și A3 plus 9,5 km de muzeu deoarece oficialii CNAIR nu s-au deranjat să facă descărcarea provizorie promisă mai bine de un an.
Pe 21 decembrie Strabag și Geiger au stabilit un record național pe scenariul nostru ultra-optimist: inaugurare cu 8 luni înainte de termen pe A3 Chețani-Câmpia Turzii, 15,7 km.
Abia cu două zile înainte de Crăciun, in-extremis, UMB a dat în trafic tronsonul DEx12 Slatina-Colonești, 31,75 km, deși noi dădeam “șanse MAXIME” să fie inaugurat în toamnă. O bilă albă, neașteptată, merge la CNAIR fiindcă în ianuarie nu am crezut că se vor mobiliza în timp util să facă o descărcare provizorie la Colonești.
Ieri, în penultima zi din an, Alsim Alarko reușește “performanța” să deschidă doar cei 10 km de pe A0 Sud dintre DN6 și DN5 (restul de 6,3 fiind muzeu), la un an după promisiunile fanteziste din 2022 și la vreo 6 luni după termenul contractual. Turcii sunt marea dezamăgire din previziunile noastre pe 2023 pentru că în ianuarie îi dădeam ca “pariu sigur” cu loturile 1 și 2: DN6-DN4 “până la sfârșitul verii” și DN4-A2 în decembrie. Am fost mult, mult prea optimiști.
Podul de la Brăila executat de WeBuild? Estimarea noastră: legătura scurtă pe Smârdan în mai-iunie și cea lungă pe Jijila în “decembrie cel mai târziu.” Realitatea? Inaugurare în 6 iulie pe conexiunea scurtă, iar cea lungă este ratată și amânată pe 2024!
Am mai vorbit de două mini-proiecte dar cu maxi-impact: pasajele Berceni (Trameco) și Oltenița (Itinera) de pe DNCB, estimate “ambele în primăvară”. Deschiderile? La Oltenița în 27 mai și la Berceni în 25 iunie.
Din păcate Strabag a ratat la mustață deschiderea devansată pe DEx11 (rebotezat DEx16) lângă Oradea, reușind doar recordul de pe A3. Are termen martie 2024 și nu vedem niciun motiv pentru care nu și l-ar respecta, chiar dacă vremea va fi neprielnică.
În prezent, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din România are 1075,1 kilometri în exploatare plus 15,8 km de autostradă-muzeu gata de trafic dar pe care nu se poate circula, la care se adaugă 751,4 km care au contracte active de (proiectare și) execuție lucrări și încă 95,44 km aflați în procedură de licitație lucrări.
Vom reveni în prima parte a lunii ianuarie cu previziunile noastre rutiere pe 2024.