MasterPlanul Velo București (MPVB), o veste bună în dezbatere publică până mâine

Pistele de bicicletă, făcute cu cap și coadă, sunt o parte necesară a infrastructurii de transport din orice oraș mare european care vrea o mobilitate rapidă, verde și sănătoasă pentru cetățenii săi. Mai mulți oameni pe două roți înseamnă mai puțini pe patru roți.
Astăzi, pistele puține spre inexistente, întrerupte, periculoase și neatractive din București trag în jos procentul celor care folosesc bicicleta. În Capitală, între 1% (în 2007) și 4% (în 2023, inclusiv trotinete electrice) din călătoriile zilnice sunt velo.
Ținta masterplanului este creșterea spre 15% a acestui procent până în 2035, în rând cu Europa civilizată. Un obiectiv foarte ambițios care va necesita strategie, acțiuni concrete, bani serioși și schimbări de mentalitate.
Faptul că masterplanul e inspirat din ghidurile olandeze în domeniu ne bucură, olandezii fiind recunoscuți pentru calitatea infrastructurii lor velo și rutiere, în general.
Regăsim suficiente elemente calitative preluate, cum ar fi: accentul pe siguranță și Viziunea Zero (ghidul își propune zero morți din accidente cu bicicliști), crearea a două rețele interconectate, una principală de tipul coloană vertebrală și cealaltă secundară cu rol colector, nevoia de separare fizică a traficului velo de cel motorizat și altele.
Totuși, atenționăm că diavolul stă în detalii și există riscul mioritic să modificăm aiurea prin locurile esențiale. Un exemplu este devierea de la normele olandeze ale pistei unidirecționale de 2m lățime și propunerea în București a pistei unidirecționale secundare de 1m, plus o dungă de vopsea. Îndemnăm decidenții din primărie să urce pe bicicletă pe lângă mașini.
Odată cu adoptarea MPVB sperăm să vedem rezultate și în practică, un alt nivel de ambiție în designul urban din partea primarului Nicușor Dan și investiții pe măsură.
Cu siguranță, ideea împărțirii echitabile a spațiului public de transport va naște inițial controverse aprinse: mai mult spațiu pentru oameni și biciclete, mai puține parcări de suprafață, benzi auto mai înguste și chiar mai puține pe ici pe colo. Însă infrastructura velo este firească și dovedit benefică în multe orașe civilizate europene.
MasterPlanul Velo București (MPVB), o veste bună în dezbatere publică până mâine