Al treilea episod ne arată forța UMB demonstrată în trecut, fiind singurul șantier prin care-și onorează momentan blazonul. Dar, în ciuda mobilizării exemplare de aici, inaugurarea ÎNTREGII secțiuni de 80 kilometri, pe profil complet, dintre Focșani și Buzău este practic imposibilă în 2024 așa cum au promis deopotrivă politicienii și constructorul.
Să vedem ce spun cifrele pe Focșani-Buzău. Lungime totală tronson: 82,44 km. Număr loturi: 4, Focșani Nord-Mândrești (10,94 km), Mândrești-Râmnicu Sărat (36,1 km), Râmnicu Sărat-Vadu Pașii/Buzău Nord-Est (30,8 km), Vadu Pașii-Buzău Est (4,6 km), în direcția zborului.
Stadiile fizice oficiale date de CNAIR sunt, în ordinea din paragraful precedent: 32%, 28%, 29%, respectiv 28%, ordinele de începere fiind emise în 05.12.2022, 10.02.2023, 06.02.2023, respectiv 05.12.2022, pe contracte de 20 luni execuție directă pe capete și 26 luni pe cele două loturi mari din centru. Termene de finalizare: august 2024 pe capetele de la Focșani și Buzău și aprilie 2025 pe sectoarele dintre cele două orașe.
Dacă în primele două episoade am adăugat un punct procentual, aici adăugăm cu indulgență 3 pp aferente diferenței dintre lucrările executate la zi și cele raportate la ultima actualizare CNAIR.
Așadar, pe celebra cocoașă de la Focșani să zicem că suntem azi la 35%. Termenul este august 2024, deci 5 luni rămase. Ca să se deschidă la ~95%, înseamnă că trebuie pus în teren un procent de 60%, deci 12% avans lunar mediu! Exclus. Fezabil octombrie, 8,5% cadență pe un lot mic de 11 kilometri.
Pe Mândrești-Râmnic avem 31%. Livrarea în decembrie înseamnă ~64% în 9 luni, deci peste 7% medie lunară pe 36 kilometri! Vise. Fezabil aprilie 2025, în termenul contractual, adică 5% pe lună (include sezonul prost de iarnă). Pe Râmnic-Buzău Nord calculul este similar, putem spera la aprilie 2025.
Pe ciotul buzoian suntem la 31% astăzi și, contractual, trebuie să fie gata în august 2024 dar este practic imposibil, mai ales că aici avem podul imens peste Buzău care nici măcar nu are pilele gata. Oricum ar fi muzeu fără continuarea spre Ploiești, doar nodul Vadu Pașii ar fi folosit.
Dincolo de procentele de progres fizic, este analiza punctelor critice. Dacă la terasamente și asfalt munca este (relativ) ușoară și puternic mecanizată, la structuri e mult mai migălos și depinzi foarte, foarte mult de factorul uman. Nu avem NICIO grindă instalată pe NICIO structură între Focșani și Buzău! Multe pasaje și poduri nu au toate pilele gata, ba chiar la multe încă se lucrează la fundații.
Pe lângă toate acestea vin și finisajele: grosier 80 kilometri (fără bretelele din noduri!) înmulțiți cu 4 rânduri de parapete de protecție. Plus marcajele care, la 80 km, nu sunt deloc de neglijat ca timp de aplicare. Șanțuri, iluminat, spații servicii? Nici nu le mai socotim, nu ne trebuie.
Fezabilă este deschiderea (în octombrie) pe celebra cocoașă între nodurile Focșani Nord și Mândrești și poate, la final de an, până la Slobozia (DJ205R) dacă se concentrează pe podurile peste Râmna și Milcov. Sau (sau!) poate că e mai ușor ceva între Buzău și Râmnicu Sărat dar acolo avem alt pod-mamut, cel peste Râmnic. Ori să se facă o descărcare provizorie pe unul din drumurile județene.
Multe scenarii și o singură certitudine: NU vom circula pe TOȚI cei 80 de kilometri dintre Focșani Nord și Buzău Nord-Est în 2024.
Atenție: alocarea celei mai mari părți din forțele UMB pe această secțiune înseamnă neglijarea sau chiar încetinirea spre zero a altor șantiere, chiar aici pe A7, dar mai ales prin alte zone, cum v-am arătat în februarie și martie pe DEx12 Colonești-Pitești și A3 Nădășelu-Poarta Sălajului.