Ajungem la finalul maratonului cu ultimul episod teribil de frustrant unde termenele asumate vor fi depășite cu brio și riscăm să nu inaugurăm nimic în acest an.
Iată ce spun cifrele pe Buzău-Ploiești. Lungime totală tronson: 63,25 km. Număr loturi: 3, Buzău Est-Spătaru/Buzău Sud-Vest (13,9 km), Spătaru-Mizil (28,35 km), Mizil-Dumbrava/A3/Ploiești (21 km), în direcția zborului.
Pe Buzău Est-Spătaru contractul a fost semnat cu turcii de la Nurol recent, în 22.11.2023, are ordin de începere de-abia emis, în 01.03.2024, și prevede 20 de luni execuție directă, deci termen finalizare 01.11.2025. Lucrările sunt incipiente. Este critic ca antreprenorul să facă mai întâi cele două noduri din capete astfel încât să putem circula cât mai devreme în 2025 pe toată lungimea loturilor vecine.
Pe Spătaru-Mizil contractul a fost parafat cu asocierea româno-bulgară Coni-Trace în 07.06.2022, are ordin începere dat pe 11.08.2022 cu 20 luni execuție, deci termen inițial 11.04.2024 care însă a fost extins cu 193 zile până pe 19.10.2024.
Stadiul fizic oficial este 44,7%. Ca în episoadele trecute, dacă mai adăugăm cu indulgență 2-3 puncte procentuale, să zicem că suntem la 47% astăzi. Deschiderea cere cel puțin 95%, deci 48% în 6,5 luni ar însemna un avans mediu lunar de 7,4%. Iar pentru decembrie 2024 ar fi nevoie de o cadență minimă ~6%.
Șansele să vedem 6-7% progres lunar constant pe 28 kilometri sunt zero, mai ales că bulgarii de la Trace nu au deloc forță și au cea mai mare bucată din tronson, aproximativ 19 km. Extrem de greu, doar strict teoretic posibil, cu mari eforturi concentrate, cu preluarea de către Coni (care se mișcă mai bine) a unor lucrări de la Trace, putem avea o deschidere parțială între nodul Mizil și nodul Clondiru/DJ203C.
Pe Mizil-Dumbrava/Ploiești contractul a fost semnat cu italienii de la Pizzarotti în 16.06.2022, are ordin de începere emis în 22.08.2022 cu 20 luni execuție directă, așadar termen inițial 22.04.2024 care însă a fost extins cu 153 zile până pe 24.09.2024.
Stadiul fizic oficial este 50,02%. Folosind același raționament descris mai sus, să spunem că suntem la 52,5% astăzi. Deschiderea la 95% în termenul asumat cere un avans mediu lunar de minim 7%, respectiv 4,7% cadență constantă dacă vrem inaugurarea la sfârșit de 2024.
Șansele ca Pizzarotti să fie gata la final de septembrie sunt zero, fără îndoială. La fel ca la vecini, deschiderea la sfârșitul lui 2024 este strict teoretic posibilă. Aici problema e alta: deși procentual volumul de muncă rămas este mai mic, misiunea este la fel de grea, dacă nu mai grea fiindcă structurile italienilor sunt mult, mult mai complexe. Uitați-vă, de exemplu, doar la nodul A7-A3.
Și aici, teoretic, ar fi posibilă o deschidere parțială, cu o concentrare puternică, între Albești-Paleologu (DN1D) și Mizil. Dacă adăugăm Mizil-Clondiru… nu ar fi deloc rău! Dar pentru aceste flic-flacuri contractuale și tehnice trebuie cap ȘI picioare în cantități considerabile, atât de la oficialii CNAIR cât mai ales de la cei trei antreprenori.