Gogoașa feroviară Ruse-Otopeni în 80 de minute

O poveste nerealistă despre un tren Ruse-Aeroport Otopeni a fost rostogolită recent de mass-media din Bulgaria și România. Jurnaliștii bulgari au lansat o cursă imaginară între Ruse și Gara de Nord în 50 de minute. Au “găsit” și operatorul alegând cea mai modernă garnitură diesel, un Alstom Coradia Lint, căruia îi atribuie în mod fals viteza maximă de 160 km/h.

Vitezele permise în realitate de infrastructura feroviară sunt mult mai mici. Înainte de prăbușirea podului de la Grădiștea în 2005, distanța București Nord-Ruse era făcută în 110 minute. Chiar și după reparațiile recente la linie, timpul de parcurs Ruse-Gara de Nord va fi cam același.

Presa vecină a adunat 30 min la durata Ruse-Gara de Nord ca să obțină timpul până la Otopeni. Dar o cursă ipotetică Ruse-Otopeni, cu ajustările corespunzătoare ale infrastructurii, nu are nevoie de intrarea în Gara de Nord, trenul putând merge de la Chiajna direct la Mogoșoaia. Pentru o conexiune directă de aeroport timpul necesar ar fi cu doar 10 min mai mare decât cel spre Gara de Nord. S-ar putea imagina un serviciu “triunghi” Ruse-Otopeni-Gara de Nord-Ruse.

Problema este că nu mai există capacitate de trenuri suplimentare spre Otopeni. Se fac eforturi în acest sens: există un studiu de fezabilitate care a proiectat un nou macaz în dreptul DNCB care să mărească predictibilitatea și numărul de garnituri spre Otopeni.

Jurnaliștii bulgari dau și un termen: martie 2024. Cel mai devreme atunci (dar cel mai probabil mai târziu) abia vor începe PROBELE pe linia București-Giurgiu, care nu a mai avut trafic de 18 ani! De acolo până la introducerea unui serviciu feroviar transfrontalier de călători este cale lungă. E necesară și obținerea de subvenții, ceea ce iarăși este un proces de durată.

Evident, susținem o astfel de legătură plus modernizarea liniilor București-Giurgiu (care are deja finanțare europeană – așteptăm licitația) și Gara de Nord-Otopeni astfel încât timpul călătoriei să scadă, făcând și mai atractiv un astfel de serviciu. Dar trebuie să fim realiști cu privire la provocările tehnice, banii necesari și termenele de implementare.

Gogoașa feroviară Ruse-Otopeni în 80 de minute