Autoritățile se întrec în declarații pentru mărirea siguranței după (încă) o serie de accidente rutiere soldate cu decese pe DN2 și DN28, adică pe ruta București-Iași. Doar un exemplu: https://youtu.be/i6dPdyaENYs.
Astfel, în luna martie a.c., senatorul de Buzău Gabriel Avrămescu cere implementarea sistemului 2+1 alternativ pe DN2 în județul Buzău (detalii: https://youtu.be/4SlFSq97apg), așa cum organizația noastră solicită exasperată de ani de zile pentru toate drumurile cu platformă de 13 metri din țară!
Directorul DRDP Iași (detalii: https://bit.ly/3Ac9LnJ) și Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Grindeanu (vezi: https://bit.ly/3QErud6), au afirmat că se va implementa soluția 2+1 alternativ pe DN28 în zona Bălțați și pe un tronson cuprins între podul peste Siret de la Șcheia și Strunga unde se reasfaltează (hartă: https://bit.ly/3n91f0M).
În luna mai, prefectul de Bacău a cerut (declarație: https://bit.ly/3NcYUwk) montarea separatoarelor de sens pe DN2, îndeosebi pe sectorul Orbeni-Răcăciuni-Cleja (hartă: https://bit.ly/3zPZaP0).
Acestea sunt vorbele. Care sunt faptele? În luna aprilie, DRDP Iași a montat parapet cu role pe DN28, pe o distanță de aproximativ 600 metri, între Războieni și Bălțați. Acesta a fost pus chiar pe mijlocul căii de rulare, cel mai prost compromis, nepermițând depășirea în siguranță pe niciunul din cele două sensuri.
Asociația Pro Infrastructură salută instalarea parapetelor centrale pe drumul morții dar atenționăm că ea nu trebuie făcută în mod haotic! Cerem CNAIR să nu plece capul în fața bizonilor cu mașini bengoase și acoperire politică și să implementeze soluția standard 2+1 alternativ, dovedită la nivel internațional ca oferind siguranță similară autostrăzii.
Acum au și instrumentul legal, Ordinul nr. 213 din 24 februarie 2022 (text legislativ: https://bit.ly/3n70yVJ), care permite îngustarea benzilor la 3,25 metri pe sistemul 2+1 alternativ, astfel încât pe sensul cu bandă unică să fie loc suficient de ocolire a vehiculelor avariate sau defecte (vezi diagramă mai jos).