O nouă filmare din trenul-laborator al CFR produs de Alstom făcută la vizita de marți, 21 mai: începem în zona Ghioroc (Km 614) unde sunt încă lucrări (lotul Km 614-Bârzava). Pe zona în execuție se circulă cu 100 km/h folosind protecția tradiționala a CFR numită INDUSI, concepută în anii 1960, care oprește brusc trenul dacă mecanicul trece de un semnal roșu.
Intrăm apoi pe sectorul Ghioroc-Curtici recepționat în 2018. Acest lot este dotat cu sistemul european de protecție ETCS (European Train Control System) care frânează treptat trenul dacă linia e ocupată la câțiva kilometri în față sau dacă urmează o limitare de viteză.
Pe zona dotată cu ETCS mecanicul accelereaza la 160 km/h, maximul proiectat. După finalizarea șantierelor interminabile de modernizare, 160 va fi viteza maximă pe 90% din distanța Curtici-Brașov.
Cu ETCS e suficient ca mecanicul să urmărească ecranul standard european din cabină, fără a fi nevoit să verifice semnalele luminoase de lângă linie, care diferă de la o țară la alta.
Întreg coridorul Curtici-Constanța va avea ETCS, la fel și toate tronsoanele reconstruite: Arad-Timișoara-Caransebeș, Cluj-Oradea și, în perspectivă, Caransebeș-Craiova-București, Ploiești-Suceava, Pașcani-Iași și altele.
Din păcate, deși este instalat de 6 ani, sistemul ETCS funcționează doar în varianta “demo”.
Cerem operaționalizarea lui și circulația cu ETCS măcar a unei perechi de trenuri pe zi pentru creșterea siguranței feroviare, asigurarea menținerii instalației complexe în parametrii necesari funcționarii și întărirea competențelor CFR în domeniul semnalizării moderne și al comunicațiilor mobile.