Pe 16 iunie 2024 am “sărbătorit” 20 de ani de la prima cupă de excavator dată de Bechtel pe Autostrada Transilvania între Biharia și Suplacu de Barcău.
Pe Chiribiș-Suplacu epopeea halucinantă a ajuns la contractul actual semnat cu Erbașu în 24.11.2023, cu ordin de începere emis în 15.03.2024, care prevede 6 luni de proiectare și alte 18 de execuție. Așadar termenul de finalizare este martie 2026, dacă nu vor fi întârzieri la proiectarea scadentă în septembrie 2024.
Cei de la Erbașu, aflați la primul lor sector de autostradă, par hotărâți să rupă blestemul (și gura târgului) și să inaugureze lotul în decembrie 2025. Se pregătesc și se agită în teren.
Rămâne de văzut dacă vor avea forța să deschidă la sfârșit de 2025. Isprava pare fezabilă dar constructorul trebuie să se mobilizeze exemplar.
Tehnic, tronsonul nu este într-un relief dificil și dealurile (în mare parte) au avut timp berechet să se mai așeze. Singurele provocări ar fi mai degrabă logistice, cum ar fi transportul imenselor grinzi tip U făcute de Bechtel.
Și să sperăm că grinzile, pilele, terasamentele și consolidările executate de americani acum aproape 20 de ani nu vor trebui (în mare parte) refăcute.
Ca blestemul să meargă până la capăt, pe lotul vecin de la Chiribiș până la Biharia grupul Selina păstorit de Beni Rus este încă în procese contra CNAIR care nu par a se încheia prea curând.
Ordinul de începere este dat… pentru luna mai a anului viitor. Până atunci avem doar meciuri în instanță, nu și utilaje la lucru. Poate cele două părți o vor da cumva la pace, dar nu ne facem speranțe deșarte. Selina joacă de toți banii, șeful CNAIR Pistol n-are gloanțe, iar ministrul Grindeanu probabil nici nu știe să arate la hartă unde e Chiribiș.